Genialna pasta z batatów !

30 października 2015
Komentarze: 0

DSCF2156

Jeśli nie przepadasz za słodyczą batatów ta pasta Cię zaskoczy ! Ich słodycz przełamałam kilkoma prostymi składnikami.

Podana na grzance z chleba na zakwasie i skropiona olejem z ostropestu jest ostatnio moim "narkotykiem".

Nie potrzebujesz nawet blendera, jedynie widelec aby rozgnieść bataty gdy już będą miękkie po wyjęciu z piekarnika. 

Przy okazji tego przepisu muszę napisać kilka słów o wartościach odżywczych batatów, ponieważ ich słodki smak może być mylący. Poniżej informacje, które zaczerpnęłam z portalu internetowego "Nauka dla zdrowia", link tutaj.

Bataty:

- zawierają (w 100 g), sporo związków mineralnych, takich jak: potas – 373 mg, chlor – 85 mg, fosfor – 49 mg, wapń – 30 mg, siarka – 26 mg, magnez   24 mg, sód – 13 mg, jod – 4,5 mg, żelazo – 0,8 mg,a także niewielkie ilości manganu, miedzi, molibdenu i selenu,

- w składzie aminokwasowym białka batata występują praktycznie wszystkie aminokwasy,

- bulwy są wyjątkowo wartościowe, gdyż dominującymi w nich kwasami tłuszczowymi (ok. 80%) są nienasycone kwasy: linolowy i linolenowy, czasem określane, jako witamina F,

- z punktu widzenia medycznego, ważne znaczenie w bulwach batata ma również zawartość błonnika. Jego koncentracja w świeżej masie wynosi 0,6-3,0%, zależnie od odmiany. W skład błonnika pokarmowego wchodzą: celuloza, hemicelulozy, pektyny i lignina oraz inne substancje odporne na działanie enzymów trawiennych. Stąd też składnik ten wywiera korzystny wpływ na przewód pokarmowy człowieka, przyspiesza przejście mas pokarmowych przez przewód, zmniejsza wchłanianie cukrów i tłuszczów,

- dzięki zawartości witamin, takich jak: witamina C, prowitamina A, tiamina, ryboflawina, niacyna, kwas pantotenowy, witamina B6, folacyna, cholina, a- i b-tokoferol oraz witaminy K, bulwy batata mogą być cenne w diecie osób zagrożonych utratą wzroku i tzw. chorobami cywilizacyjnymi (miażdżyca, otyłość, cukrzyca, neurodegeneracja). Bataty mają istotne znaczenie dla zdrowia człowieka, również jako źródło naturalnych przeciwutleniaczy. Warto zauważyć, że zawartość karotenoidów w odmianach batata o żółtym miąższu jest wyższa niż w dyni, brokułach, czy szpinaku,

- mimo nazwy „słodki ziemniak” bulwy batata, mogą być wykorzystywane w żywieniu diabetyków, gdyż mają niski indeks glikemiczny i bez obawy mogą być spożywane przez osoby cierpiące na cukrzycę. Ich regularne stosowanie w diecie pomaga ustabilizować poziom cukru we krwi oraz obniżyć insulino oporność,

- biorąc pod uwagę zawartość błonnika, złożonych węglowodanów, białka, tłuszczu, witamin A, B, C, E, K, makro – i mikropierwiastków batat w rankingu warzyw zdobył pozycję warzywa o najwyższej wartości odżywczej. Słodki ziemniak jest też dobrą przekąską dla osób próbujących schudnąć, gdyż daje uczucie pełności, a tym samym, ułatwia kontrolę ilości przyjmowanego pokarmu. Z uwagi na wysoką koncentrację potasu w bulwach spożywanie batata pomaga w utrzymaniu równowagi płynów i elektrolitów w organizmie, jak również integralności komórek,

- ze względu na obecność żelaza i wapnia, słodkie ziemniaki wpływają korzystnie na prawidłowe krążenie krwi, a także na gęstość kości. Bulwy batata mogą powodować obniżenie ciśnienia.

Czy ktoś jeszcze ma wątpliwości ?  🙂 

Zapraszam zatem do kuchni....

 

Składniki:

2 bataty, umyte i wytarte do sucha

główka czosnku

1-2 łyżki przecieru pomidorowego

2 łyżki masła klarowanego lub oliwy z oliwek 

pół pęczka natki pietruszki posiekanego drobno

1 łyżka nasion czarnego lub białego sezamu uprażonych na suchej patelni

sól i pieprz do smaku

sok z połowy cytryny jeśli uważasz, że pasta jest nadal zbyt słodka

 

1. Bataty i czosnek umieść w naczyniu żaroodpornym, przykryj folią aluminiową i piecz w piekarniku nagrzanym do 180º C  aż bataty będą miękkie, czosnek możesz wyjąć po 30 minutach.

2. Gdy bataty ostygną rozgnieć je widelcem w misce, dodaj przecier pomidorowy, sól i pieprz.

3. Na patelni rozgrzej masło i wyciśnij na nie upieczone ząbki czosnku, rozetrzyj je po dnie patelni, tak aby zmieszały się z masłem. Ma powstać rodzaj pasty. Łatwo to zrobić bo ząbki są miękkie i się rozpadają. Podsmaż je przez minutę i całość dodaj do batatów.

4. Wymieszaj wszystko dobrze, dodaj natkę pietruszki (zostawiając trochę do posypania po wierzchu), dodaj sezam (również zostaw szczyptę do dekoracji) i wszystko dobrze wymieszaj. Spróbuj i jeśli uważasz, że przydałoby się jeszcze trochę ukryć słodycz batatów, dodaj sok z cytryny.

5. Całość udekoruj pozostałą natką i sezamem i podawaj z grzankami z chleba na zakwasie. Ja jeszcze skrapiam olejem z ostropestu lub lnianym.

Na zdrowie!

 

 

 

 


CAPTCHA Image
Reload Image